Môj život s akné

By Nicolette Lear - augusta 07, 2017





Táto téma je pre mňa samotnú dosť citlivá a môžte vidieť že otázku akné riešim celkom často. Akné. Problém dospievajúcich ľudí, ktorý častokrát zasahuje aj do života dospelého človeka. Aký je medzi tým rozdiel ? Žiadny. Rovnaké pocity sú na oboch stranách.

Veľa ľudí ma pozná len z fotiek a tam si poviete, že to nie je tak zlé. Však ona ani akné nemá. Ak by som zobrala odličovacie obrúsky, veľa z vás by neverilo, čo je moja "pravá tvár". Množstvo pigmentových fľakov a začervenaných boľavých pupienkov, ktoré vidno síce aj cez make-up, ale nie v takom rozsahu.

Môj problém s akné začal asi v 13 rokoch. Dovtedy som mala tvár ako jemný detský zadoček. Potom sa to postupne začalo zhoršovať. Dlhé roky to bolo len akné v T zóne. Vystriedala som mastičky, antibiotiká pila bylinkové čaje a pravidelne chodila na hĺbkové čistenie. Nič z toho nepomáhalo.

Kým sa to dalo zakryť vlasmi, neriešila som to. Zakaždým som dotazníček u pani doktorky vypĺňala sebavedome. "Nie netrápi ma, že mám teraz akné. Po puberte to zmizne" Koľkí z vás si povedali túto vetu?

Čoskoro mám 21 rokov a moje akné sa rozšírilo na líca. Omrzeli ma návštevy doktorky, keďže nevidela inú možnosť, len ako ma napchať hormonálnymi tabletkami. Na miesto toho, aby ma poslala na testy či mám v poriadku hormóny, mi dala podpísať papier či súhlasím s hormonálnou liečbou. Vôbec to nemuseli robiť hormóny. Doma som si kľudne otvorila krabičku s liekmi a začala čítať o vedľajších účinkoch. Zamyslela som sa nad tým či mi stojí za to poškodiť si zdravie len preto, aby som nemala tvár plnú pupienkov a fľakov. Určite mnohým z vás tieto tabletky aj zabrali a je to možno jediná vec, ktorá vám zabrala, ale pre mňa by to bolo v tom čase nie len fyzicky, ale hlavne psychicky náročné.

Verte mi spravila som dobre. Liečba hormonálnymi liekmi mi bola predpísaná v mojich 17- tich rokoch. V 18 sa zistilo, že niečo nie je v poriadku a hormóny mi "nefungujú" správne a táto liečba by mi určite nepomohla, dokonca by mohla môj stav ešte zhoršiť. Dlho sa zisťovalo čo je príčinou mojich zlých testov. Pravdepodobne mám tento problém od narodenia. Mohla by som polemizovať o celej situácii. Možno keby ma doktorka poslala už vtedy na testy... Ale nemá to zmysel. Je to tak ako to má byť.

Časom som zistila, že niektoré potraviny, sladkosti a koreniny mi zhoršujú pleť. Musím sa vyhýbať mliečnym výrobkom, príliš prekoreneným jedlám, väčšiemu množstvu paradajok, kečupu ďalším veciam. Hlavne nesmiem jesť čokoládu... Kto z vás by obmedzil takmer každú potravinu len preto aby mal dokonalú pleť? Keby závisel od toho môj život pomlčím, ale takto nie... Nebudem sa obmedzovať v normálnom jedle ak to moje zdravie nedovoľuje. V čase, keď som rýchlejšie chudla ako priberala neboli prípustné žiadne diéty. S váhou od 43-45kg určite nie...



Čo sa zmenilo v a prečo píšem článok? Ešte chvíľu ostanem pri strave. Pár mesiacov dozadu som zvolila taktiku - život bez kuracieho mäsa. Dnešné kurčiatka sú dopované antibiotikami a hormónmi pre ich zrýchlený rast. Ja okrem hydiny nezjem skoro žiadne iné mäso. Pri tomto type stravovania som sa naučila jesť konečne aj hovädzie mäso. Teraz som si dala "sľub", kedy sa musím aspoň raz do týždňa prekonať a zjesť iný typ mäsa ako kuracie... Väčšinou som na šalátových listoch, špenáte, rukole ovocí, zelenine a živočíšnych výrobkoch a cestovinách. Nepredstavujte si pod tým diétu fakt nie. Jem pravidelne a veľa. Síce som vyššie spomínala menšiu znášanlivosť na niektoré druhy potravín ale okrem korenia a mäsa sa neobmedzujem vôbec.

To, čo mi ale vo veľkej miere pomohlo bola aj hormonálna liečba, ktorú mi predpísala pani doktorka na endokrinológii nie pani doktorka na kožnom. Pri jedných som si vytrpela a musela som znášať každovečerný panický záchvat. Pani doktorka mi znížila dávky týchto liekov a ja som sa zároveň naučila ovládať svoju psychiku. Tieto tabletky boli určené skôr na inú chorobu v mojom tele, ale v malej miere to pomohlo. Ďalšie tabletky, ktoré boli určené na tvár nemajú tak silné vedľajšie účinky ako napríklad nadmerné vysychania kože a lúpanie sa živej kože. Vysušovanie slizníc, pier, opuch pier. Nemôžu mi spôsobiť problém s pečeňou a ani so žiadnym iným orgánom. Áno sú tam výkyvy nálad, občas som príliš šťastná, občas možno reagujem zbrklo, ale nie je v letáčiku napísane "častý sklon k depresiám" alebo "sklony k samovražde a sebapoškodzovaniu" "krvácanie orgánov" " , čo je celkom "fajn" vzhľadom na to, že v tabletkách, ktoré som opisovala pred tým bolo toho popísané oveľa viac ako som vymenovala.

Povedali sme si bod číslo jedna. Zmena stravy. Bod číslo dva SPRÁVNE nasadená hormonálna liečba a bod číslo tri. Starostlivosť o pleť.

Je dôležité mať kvalitný make-up. Je mi veľmi ľúto, že nie vždy mám peniažky na to, aby som do neho investovala. Veľmi sa mi osvedčila značka Clinique. Pobočku nájdete v Auparku v Bratislave.Okrem toho mi pomohli vybrať aj správny make-up pre moju pleť. Našli mi aj správny odtieň, čo je u mňa často nemožné. Bola som upozornená na to, že mi môže vysušovať pleť a preto som mala dávať veľký dôraz na hydratáciu. Pre mňa to bol najlepší make-up aký som kedy mala, ale stál ma asi 30€. Make-up bol antikomedónny a prispôsobený mojej pleti úplne dokonalo a ešte aj kryl úplne skvele. Stačilo ho aplikovať celkom malé množstvo. Ďalší make-up, ktorý sa mi v poslednej dobe osvedčil bol od Vichy- 3D correction a celá sada od značky Vichy, ktorá je určená na akné.

Ako som spomínala. Hydratácia pleti je veľmi dôležitá. Určite treba dodržiavať pitný režim. No, skúste sa vyhýbať sladkým vodám. Úplne vám stačí čistá voda, alebo voda s citrónom a mätou. Na tvár si každý deň nanášam krém od značky Nivea a aspoň raz do týždňa si pleť peelingujem kávovým peelingom od Mark Scrubs.

Ďalším zázrakom pre mňa bolo pitie a čistenie si tváre pomocou rastlinky Aloe Vera. Áno, je to akýsi veľký boom a fľaštičku s týmto výťažkom mám hlavne kvôli imunite, ale samotný list aspoň z dvojročnej Aloe je zázrak. Rýchlejšie sa hoja rany dokonca som mala pocit, že mi zjemnili pigmentové škvrny a jazvy, ktoré mi ostali na tvári. Ak máte možnosť odrhnite si jeden list a vyskúšajte ho. Stačí odrezať z neho kúsok a následne ten kúsok rozrezať, aby ste si s tou dužinou potierali tvár.



Posledná vec, ktorú tu mám je kozmetický produkt značky La Roche Posay. Úprimne vám poviem, že túto značku som nepoznala. Posledné roky som sa o také produkty už ani nezaujímala. Povedala som si, že za skúšku nič nedám. Na začiatku používania krému som myslela, že to vyhodím hneď do koša. Tak ako som bola vyhádzaná prvé dva týždne vyzerala ako nepekná alergická reakcia. Takmer všade biele, nechutné hnisavé pupienky. Prečítala som si niekoľko recenzií a reakcií na produkt a pochopila som, že tento stav musím pretrpieť a po dvoch týždňoch to bude už len lepšie. U mňa to trvalo štyri týždne... Pleť sa mi po používaní produktu výrazne zlepšila.

Ako som už vyššie spomínala odporúčam aj značku Vichy. V minulosti som na tento produkt mala alergiu, ale po vyskúšaní ich vzoriek hovorím klobúk dole. Make-up úžasne krycie schopnosti. Gél na čistenie mi stiahol malé biele hnisavé pupienky asi za dva dni a hydratačný krém. Pleť je po ňom vláčna jemná a skutočne hydratovaná. O tejto značke si povieme určite viac. Chystám sa kúpiť celú sadu a porovnáme to so značkou La Roche Posay, ktorú používam teraz.



Dnes sa vám môžem úspešne pochváliť, že na mojej pleti sú len dva zapálené pupienky a ostatné nepekné veci na mojej tvári sú pigmentové fľaky a jazvy, ktoré mi po akné ostali. Ak sa mi tento stav nezmení chystám sa navštíviť kliniku estetickej medicíny, kde by mi vedeli odstrániť tento problém a konečne sa nebudem hanbiť za svoju nenalíčenú tvár v spoločnosti.

Trošku ma zamrzelo keď som si prečítala jeden článok, ktorý zdieľalo veľmi veľa ľudí. Dopredu chcem povedať, že proti autorke článku nič nemám, len nesúhlasím s týmto názorom a možno som  inak pochopila podstatu článku. Ženy, ktoré dajú na seba viac make-upu niesu samé sebou? Pri pohľade do zrkadla na moje nenalíčené "ja" sa cítim zle a škaredo. Ako úplne niekto iný. Nechcem sa s tým zmieriť, že mi choroba zničila tvár, na ktorú sa denne pozrie aj niekoľko stoviek ľudí. Budem šedá myška, ktorá by si mala dať na hlavu kapucňu, aby nikto nespozoroval jej "pravú" tvár? Prečo by malo byť moje pravé ja niečo, čo na sebe nenávidím? Môžme tu hovoriť o akej si #selflove či ako to je dnes v móde. Miluj sa aká si. Jasné dalo by sa to. Keby za tebou nechodili ľudia s otázkami. " A robíš s tým niečo?" " A... Prečo nenavštíviš dermatológa" "Počuj a zmizne ti to niekedy?" "Dnes si strašne vyhádzaná" Nie je to nič príjemné. Skutočnosť je taká, že každý robí niečo pre to, aby sa mal rád. A pri niektorých z nás je to práve tá "omietka", do ktorej každý deň hodíme svoj ksicht. Niekto cvičí, aby bol spokojný so svojou postavou a ja radšej vstanem o štvrtej ráno aby som mohla o pol 6 vyjsť spokojne do školy... :) Pre mňa byť sama sebou a milovať samu seba znamená úplne niečo iné ako pre autorku článku. Sama sebou sa cítim práve vtedy, keď som upravená, namaľovaná. Nejde ani tak o to páčiť sa ľuďom, ale páčiť sa sama sebe. Ak sa človek dobre cíti s umelým zadkom, perami alebo prsiami, je to čisto vec toho človeka.
A tu je ta skrytá sila popisu selflove.

Verím, že vám tento článok aspoň troška pomôže, pretože ja som odskúšala veľmi veľa veci, ktoré mi zabrali len krátkodobo a bola som z toho zúfalá. :) Ak sa vám článok páčil budem rada ak ho budete zdieľať.

Ukážka toho ako moja pleť vyzerá dnes :) Bez makeupu len očná linka a špirála. Opálenie mi momentálne zakrýva jazvy na tvári. Aj na hrudi mi tiež ostali pigmentové škvrny po akné a to isté mám aj na chrbte. Ak poznáte krém alebo olej na takéto fľaky budem rada ak mi zanecháte nejakú radu v komentároch. :) Aloe momentálne používať nemôžem, pretože by som ostrihala asi už všetke listy čo na nej doma mám.


Trpíte akné alebo trpeli ste? Skúste sa do komentárov podeliť o svoje rady. :) 



Zdroj fotografii: tumblr, La roche Posay of. web.

  • Share:

You Might Also Like

5 comments

  1. Máš krásnou pleť, mně pomohla ve 14 vodička od kožní, už nevím, co to přesně bylo. Ale před půl rokem jsem vysadila HA a teď mám šílené akné. Zkouším teď přecházet na přírodní kosmetiku, tea tree oil, někdo mi na blogu teď doporučil bambucké máslo, tak to vyzkouším a snad budu mít zase pleť jako ty :)

    Lady Lenna

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne :) U mňa je to stále všelijak jeden den krásna čistá pleť o deň neskôr celá červená. :) Fakt závisí čo jem. :) Keď je to výkyv hormónov neviem či ti kozmetika pomôže, ale treba skúšať :)

      Odstrániť
  2. Ahoj, ja som začala používať Vichy Normaderm a behom troch dní mi výrazne zlepšilo tvár. Čítala som veľké množstvo zahraničných štúdií za posledné týždne. V najnovších štúdiách sa uvádza hlavne doplnenie vitamínu C, ktoré výrazne pomôže s bojom proti akné. Či už prírodnou formou (najviac vit. C má na prekvapenie zelená paprika, nie citrón), zinok, vitamín B (avšak pozor, vitamín B12 može akné zhoršovať), taktiež spomínajú vylúčenie kávy z jedálnička, ovsené vločky, mliečne výrobky, príliš vela cukrov. Nedodržujem to úplne, no vo väčšej miere sa snažím. Držím ti palce, aby si tento boj vyhrala. U mňa je to 1:0, zatiaľ vediem :))

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj. Dakujem za clanok. Obdivujem tvoju odvahu a uprimnost. Ja bojujem s akne uz asi 14 rokov a vyskusala som uz asi vsetko to, co ty. Raz s lepsimi raz s horsimi vysledkami. Teraz aktualne sa mi osvedcila kombinacia la roche posay a mydla manna s tea tree olejom a kokosovym olejom, chcem vyskusat este aj gafrove, co maju. S touto kombinaciou nemam skoro ziadne vyrazky ani pred menstruaciou (a ked mam, tak mensie a kratsi cas ako predtym) . Este som zistila, ze problem je aj mechanicke drazdenie (saly, okuliare..), cize aj na to si davam pozor. Horsie je to s jazvami, uz som bola s nimi na troch procedurach (laser a 2×green peel).. urcite sa zjemnili, ale zatial ostali. Ak by ste nasli nejaky dobry sposob ich odstranenia, budem rada. Presne poznam tie rady, otazky a pohlady ludi, co mali v 13tich dve vyrazky a koniec a myslia si, ze sa o seba nestarame..ale oni len nerozumeju situacii, cize si z nich nic nerobim. Drzim palce a este raz dakujem za clanok. Je dobre vediet,ze niekto preziva nieco podobne. Majka

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Čítam tento článok a úplne ako z môjho života. Mám 25 a stále problematickú pleť, veľa krát na nálade nepridajú ani ľudia s poznámkami ohľadom mojej pleti. Tiež som sa rozhodla bojovať a zistiť o čo ide. Taktiež hormóny, autoimunitné ochorenie, neplodnosť a PCOS. No MY TO DÁME! KRÁSNY DEŇ A ĎAKUJEM ZA ČLÁNOK!

    OdpovedaťOdstrániť